Ekologia w e-commerce- dlaczego to takie ważne?

Dzisiejszy klient jest coraz bardziej świadomy, a ekologia jest dla niego coraz ważniejsza. Dlatego coraz więcej firm skupia się właśnie na tym aspekcie, nie tylko przez deklaracje wyrażane w kampaniach i oświadczeniach, ale przede wszystkich poprzez konkretne działania i wdrażanie odpowiednich rozwiązań.

Nasze myślenie o ekologii przechodzi od kilku lat prawdziwą rewolucję. Jesteśmy świadomi zagrożeń, które powoduje ludzka działalność. Pragniemy oddychać czystym powietrzem, martwi nas nadprodukcja śmieci, zwracamy uwagę na niemarnowanie zasobów. W związku z tym coraz częściej wybieramy firmy, które w swoje DNA mają wpisane działania prośrodowiskowe. Jakie? Nie chodzi jedynie o wzniosłe hasła wyrażane na folderach reklamowych, czy w kampaniach telewizyjnych.

Podstawowym punktem wyjścia jest pojęcie tzw. zrównoważonego rozwoju. Polega on postrzeganiu postępu, który charakteryzuje się odpowiednią równowagą. Rozwojem, który wiąże się z zaspokajaniem potrzeb obecnych pokoleń, bez pozbawiania przyszłych generacji możliwości ich zaspokajania.

Decyzje zakupowe klientów a ekologia

Jeszcze kilka dekad temu zjawiska takie jak: segregowanie śmieci, rozmowy o redukcji gazów cieplarnianych, oszczędzanie energii elektrycznej i wody wydawały się albo odległe, albo nieznane, albo abstrakcyjne. Choć media od lat zwracają uwagę na te aspekty, dopiero głębsze wejście w XXI wiek przyniosło wzmożoną czujność u większości mieszkańców cywilizowanego świata. Rośnie również świadomość ekologiczna Polaków, co wpisuje się w ogólnoświatowy trend. Warto zaznaczyć, że jest to trend jak najbardziej zdrowy i potrzebny. Przeprowadzono pod tym kątem liczne badania i okazało się, że naprawdę zmieniamy swoje nawyki, wdrażamy zmiany w codziennym funkcjonowaniu, by móc chociaż w tej małej części działać na rzecz środowiska naturalnego. Nawet nasze wybory konsumenckie są o wiele bardziej świadomie, ostrożne i przemyślane.

Już w 2019 roku w badaniu przeprowadzonym przez ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu "Konsumenci a gospodarka obiegu zamkniętego" zwrócono uwagę na to, że nasze nawyki powoli się zmieniają. Zwiększyła się ilość rzeczy, które kupujemy z "drugiej ręki". Są to, między innymi: samochody, rowery, książki, ubrania czy meble. Już wtedy aż 53% badanych stwierdziło, że na zakupy zabiera torby wielorazowego użytku.

W 2020 roku przeprowadzone przez rząd "Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski" pokazało, że 69% respondentów uważa, iż stan środowiska naturalnego w największym stopniu zależy od nas samych. W tym samym badaniu ludzie zapytani o indywidualne działania podejmowane z myślą o środowisku, wskazywali oszczędzanie wody (92%) jak również wybór ekologicznych rozwiązań nawet, jeśli są nieco droższe od pozostałych (82%).

Agencja Drapers we współpracy ze Smurfit Kappa  opublikowała swój najnowszy raport B2B na temat handlu detalicznego w branży modowej. Czego się z niego dowiadujemy?

  • 61% polskich konsumentów uważa, że łatwość zwrotu towaru w tym samym opakowaniu, w jakim został dostarczony, wpływa na ich decyzje w zakresie zakupu artykułów z branży modowej.
  • 44% polskich konsumentów uznaje zrównoważone opakowania za istotny czynnik wpływający na ich decyzje zakupowe.
  • 39% polskich respondentów deklaruje, że przy zakupie ubrań, butów oraz szeroko pojętych artykułów modowych, podjęło świadomą decyzję o wyborze produktów zgodnych z koncepcją zrównoważonego rozwoju.
  • 49% polskich konsumentów twierdzi, że informacje lub symbole na opakowaniach produktów są jednym z najważniejszych źródeł danych przy ocenie zrównoważonego charakteru marki.
  • 47% polskich konsumentów uważa, że stosowanie opakowań z recyklingu oraz wykorzystanie opakowań z papieru i tektury to kluczowe czynniki wpływające na postrzeganie marki jako tej, która działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Co z tego wynika? Klient jest coraz bardziej świadomy, pragnie działać na rzecz środowiska i wybierać rozwiązania, które będą się wpisywać w te właśnie działania. Ekologia stała się czymś więcej, niż była jeszcze kilka lat temu - zaczęła determinować nie tylko nasze drobne codzienne działania, ale również nasze decyzje zakupowe. Jesteśmy gotowi zapłacić więcej, by decyzja, którą podejmujemy, uwzględniała dobro naszej planety.

Ekologiczne opakowania - dlaczego?

Opakowania ekologiczne to te, które:

  • są wytwarzane z surowców pochodzących z odnawialnych źródeł
  • są poddawane recyklingowi
  • są biodegradowalne

Dlatego też opakowania kartonowe są jak najbardziej ekologiczne. Pierwotnie papier powstaje m.in. z drzew. Tektura powstaje w procesie wykorzystujących między innymi surowce wtórne.   Opakowania kartonowe wytwarzane są m.in. z pulpy drzewnej, którą pozyskuje się z segregacji odpadów. Gdyby skupić się na najbardziej istotnych podstawach właściwego modelu postępowania w tym kontekście, należałoby wymienić trzy podstawowe wektory:

  • Biznes odpowiedzialny to biznes między innymi mało emisyjny. Produkcja nie może być obciążona ciężką chemią i powiązana ze zbyt duży śladem węglowym.
  • Po stronie nie tylko producentów, ale i konsumentów leży wybieranie jak najbardziej korzystnych biologicznie materiałów. Dlatego im mocniej akcent zostanie położony na wykorzystanie surowców wtórnych tym lepiej.
  • Produkt, jakim jest karton, jest jednocześnie biodegradowalny (czyli podlega procesowi rozkładu w warunkach naturalnych), jak i w prosty sposób poddawany recyklingowi. Nie wymaga od nas odrywania od niego elementów, które należałoby wyrzucić do innego pojemnika niż ten na papier.

Na szczęście klienci coraz częściej zdają sobie sprawę z powyższych faktów i coraz chętniej wybierają tych producentów oraz sprzedawców, którzy stosują ekologiczne rozwiązania.

 

Jak kupić kartony do e-commerce?

Smurfit Kappa jest liderem w dziedzinie solidnych, praktycznych, ale także w pełni ekologicznych opakowań. Oferujemy w 100% biodegradowalne, pochodzące ze zrównoważonej produkcji opakowania kartonowe dostosowane do potrzeb każdego klienta. Zapewniamy również pełne zaplecze materiałów pomocniczych, takich jak np. taśmy papierowe, przekładki i wypełnienia.

Nasza oferta jest bardzo elastyczna. Wśród propozycji każdy znajdzie coś dla siebie. Nieważne, czy reprezentujesz małe rodzinne przedsiębiorstwo, jednoosobową działalność, która dopiero zaczyna, czy też dużą firmę. Dopasujemy naszą współpracę w sposób najbardziej odpowiedni do Waszego profilu. Nasza oferta jest bardzo zróżnicowana i szeroka. Przygotowujemy nawet indywidualne oferty dla dużych przedsiębiorców i sieci handlowych.

Prowadzimy bardzo rozsądną politykę produkcyjną, więc problemy z dostępnością produktów nas nie dotyczą. Możesz liczyć na szybką realizację oraz elastyczne ceny, które zmieniają się zawsze na korzyść klienta, wraz z zamawianą ilością. Jednym ze sposobów zakupu jest e-sklep. Znaleźć w nim można wszystkie produkowane przez nas warianty opakowań. Są to m.in.: pudła klapowe, pudła fasonowe, koperty kartonowe, owijki kartonowe, a nawet specjalne opakowania do paczkomatów.

Dla większych firm, które mają potrzebę dużych, stałych dostaw opakowań, przygotowujemy indywidualne oferty, pomagając tym samy optymalizować łańcuch dostaw.